Generelt

Hvad er spoofing?

Spoofing er kort fortalt, at en svindler bruger dit telefonnummer til at forklæde sig når de ringer til andre, og prøver at snyde dem på diverse måder. På samme måde som når du får en sms/mail fra fx “PostNord” eller “Nordea” om at du skal trykke på et link eller give dine oplysninger.
De fleste oplever spoofing ved at de bliver ringet op af folk, der siger at de har ringet til dem først, hvor man ikke har det. Det skaber selvfølgelig forvirring, da man ikke har ringet til dem – men det har svindlerne selv sagt, og fået det til at ligne at det var en. Den omvendte situation er, at det ligner man har modtaget og misset et opkald fra et nummer man ikke kender, hvorefter man ringer tilbage; blot for at opleve, at vedkommende siger at de ikke har ringet til en.
Det kan skabe en del forvirring og irritation, da man sjældent kun oplever det én gang, men det er heldigvis ikke farligt som sådan. Det lyder selvfølgelig ubehageligt at ens telefonnummer bliver brugt på den måde og potentielt kan bruges i ulovlig sammenhæng. Som en trøst, så ved politiet godt at det sker i stor stil, og du vil altså ikke blive hængt ud for noget, selv hvis nogen skulle blive snydt.


HVORDAN UNDGÅR JEG AT MIT TELEFONNUMMER BLIVER BRUGT TIL SPOOFING?

Svindlerne bruger lister med telefonnumre, der bliver genereret automatisk. Dit nummer kan komme på sådan en liste, hvis du kommer til at acceptere noget forkert online. Nogle Facebook konkurrencer kan fx blive brugt til at snappe dit telefonnummer op. Vi oplever også, at bristet mange gange kan være omkring ens Gmail konto; vores bedste anbefaling hvis du oplever at dit nummer bliver brugt til spoofing, er altså, at du prøver at ændre din kode dertil, for at se om det ikke hjælper.

Derudover er det næsten umuligt at sikre sig selv, og “Skjult adresse og telefonnummer”, er desværre heller ikke altid nok (når det er slået til, kan du ikke blive søgt frem på krak.dk, degulesider osv af nogen. Check om det er slået til ved at søge på dit telefonnummer på ovenstående sider, ellers kan du kontakte os for at få det slået til). Men som med alt andet, er det bedste du kan gøre, at være opmærksom på din færden på internettet, have stærke kodeord som du skifter ind imellem og ikke acceptere vilkår uden at du stoler på afsenderen.

Så pas på dig selv og tænk dig om når du bevæger dig online. Del derudover ALDRIG følsomme oplysninger på måder, der virker “uofficielle” eller usikre. Og slet ikke over telefonen, hvis du ikke selv har taget kontakt eller 110% ved hvem du taler med.

Derudover kan vi kun opfordre dig til at læse vores anden FAQ-artikel; “Tips til at undgå fupopkald på mobilen“.